Fotografowanie w słabym świetle

Jak okazało się na ostatnim kursie fotografowanie po zmroku to mnóstwo dobrej zabawy, ale i spore wyzwania. Spróbujmy zatem podsumować kilka istotnych informacji.

Przede wszystkim warto dobrze przygotować się do takiej fotografii. Oprócz ciepłego ubrania (zimą), potrzebne są zapasowe akumulatory do aparatów i przyda się oczywiście statyw.

Warto wcześniej wybrać dobrą lokalizację, poszukując ciekawego oświetlenia i interesującej architektury. Jeśli macie zamiar – tak jak my ostatnio – fotografować smugi świateł, trzeba znaleźć w miarę ruchliwą ulicę (a nie taką po której przejeżdża 1 samochód na godzinę).

Najlepsze zdjęcia można otrzymać gdy jest jeszcze trochę światła na niebie. Gdy jasność nieba i obiektów jest wyrównana – ujęcia będą bardziej interesujące.

Częstym dylematem jest wybór formatu w jakim będziemy fotografować po zmroku. Najlepszym rozwiązaniem byłoby wybranie formatu RAW. Dzięki temu zachowamy więcej informacji o obrazie i będziemy mieli dużo większe możliwości na etapie postprodukcji.

Aby mieć pełną kontrolę nad ekspozycją wykonywanych zdjęć w nocy, najlepiej jest fotografować w trybie manualnym (M). Dzięki temu będziemy mogli wybrać mniejszy otwór przysłony (np. f/16) i długi czas naświetlania (nawet do kilku sekund). Warto wykonać kilka ujęć próbnych i obejrzeć je na wyświetlaczu aparatu, aby móc skorygować ustawienia.

Pamiętajmy, aby użyć jak najniższej wartości ISO (50 lub 100). Im wyższa wartość tego parametru, tym szum będzie bardziej widoczny na zdjęciu (a najbardziej widoczny jest w ciemnych miejscach, a takich podczas fotografowania nocą nie zabraknie w kadrze).

Niski poziom światła i długie czasy naświetlania sprawią, że będziemy musieli skorzystać ze statywu (lub na czymś położyć aparat). Nawet najmniejsze drgania mogą jednak spowodować, że zdjęcie będzie nie ostre. Dlatego warto skorzystać z wężyka spustowego, pilota lub przynajmniej samowyzwalacza.

Oto kilka typowych tematów w słabym świetle i wskazówki co do ustawień:
– podświetlony budynek 5 s – f/16 – ISO 100
– rozmyte światła samochodów 1 s – f/11 – ISO 100
– koncert lub występ na scenie 1/125 s – f/4 – ISO 800
– błyskawica BULB – f/11 – ISO 100

Życzę udanych kadrów

Manufaktura po zmierzchu i w świątecznych dekoracjach
Manufaktura po zmierzchu i w świątecznych dekoracjach
Smugi świateł samochodów
Smugi świateł samochodów
Manufaktura z jej podświetlanymi fontannami
Manufaktura z jej podświetlanymi fontannami

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *